Fri leg, motorik og sanser

IMG_0735

Glade børn bevæger sig hele tiden. Fra de bliver født er de små aktive væsener der mærker deres omgivelser gennem sanserne/kroppen, de hører, de mærker, de smager. De bruger deres krop for at give udtryk for det de mærker. De skriger, vrider sig, sparker med arme og ben når de vil “fortælle” noget. Forskellige indbyggede reflekser udløser de første bevægelser som langsomt bliver automatiseret og til en bevidst handling. Fx den første gang de nærmest vælter fra mave til ryg eller omvendt. Dette sker mange gange inden hjernen har erfaret at dette her er noget jeg selv kan sætte igang – når jeg vil.

Når de bliver større er bevægelse fyldt med glæde. Løb, hop, trille, kravle og meget mere er gode ting for kroppen, for barnet og de er glade. De elsker at tumle, de elsker at danse og mine dagplejebørn er vilde med den springmadras der ligger inde på legeværelset. Den kan give deres hop en ekstra dimension, de lidt mindre sidder på madrassen og “hopper med”, mens andre hopper på numsen. Åh og jeg bliver glad for så får deres små bitte muskler hele vejen om langs rygsøjlen “motion” ved det der siddende hop. Lad dem endelig sidde der og hoppe med, hoppe selv, indtil de er klar til at kommer op og hopper stående. Deres hovedbalancecenter der sidder i øret får også dejlige skvulp der styrker hele balancen og gør barnet klar til det næste trin i udviklingstrin.

Jeg har meget fokus på motoriske lege i dagplejen. På at hovedet vender op og ned, på at de bare tæer mærker underlaget og derved stimulerer kroppens udvikling. Hos mig hedder det af med strømper og irriterende hjemmesko. Lad os mærke at det kildrer under tæerne, at noget kan være koldt og andet varmt, blødt eller hårdt. Det er vigtig at barnet får så mange forskellige oplevelser med sin krop og gennem sin krop, så fundamentet bliver større. Dette er med til at vi som voksen har et erfaringsgrundlag integreret i kroppen som vi kan hive frem og bruge af når vi bliver kastet ud i nye udfordringer. Det er så vigtig at have kroppens egne erfaringer med.

Lille Elsa slog sig en dag mens jeg smurte madder i køkkenet. Jeg gik ud i gangen for at trøste og puste. “Hvor gør det ondt hen lille mus?” Elsa svarer grådkvalt “min stømpe au au.” Hun havde ikke slået sig på tåen med på strømpen udenpå. Strømpen var pludselig en del af Elsa. Puh! Vi tod strømpe af og fandt ud af at de faktisk var storetåen det gjorde ondt i.

Anne er super fantastisk motorisk, hun hopper rundt, med armene i fuld op og ned bevægelse, hun vrikker med rumpen og har fuldstændig styr på hvad hun hendes krop kan og ikke. Hun afprøver altid nyt og er fremme i skoen på det felt. Det smitter af på at hun sproglig er godt med, hun er social en go pige, for hendes lille to årige krop har fået lov til at danner erfaringer ved selv at gøre alting. Kravler op og ned, hopper og danser når hun har lyst. Og allerbedst hendes humør er glad og tilpas hele dagen. Hun har styr på at hun kan hvad hun vil motorisk, så hun tør kaste sig ud i nyt. Hun kan med kroppens hjælp finde løsninger når hun træner nye motoriske udviklingstrin, som at slå kolbøtter på trampolinen i haven derhjemme.

Nå – i første opgang lige en smagsprøve på mit syn på børnenes frie leg, den leg de selv finder på, alt det vi ikke sætter igang – det er her de udvikler sig. Her de lærer allermest til deres vej gennem livet. Jeg vil gerne slå et slag for at børnene skal blive ved med at lege det de selv vil. At stillesiddende aktiviter ved bordet skal fylde meget mindre end de lege de selv finder på på gulvet. At samlinger i rundkreds ofte er for de voksnes skyld og bestemt ikke gavner barnets udvikling. Og i får meget mere på bloggen om den frie leg, labyrintsans, balance, hængekøjer og tumlelege og minimotorik.

 

 

Lignende indlæg - læs her

Skriv gerne en kommntar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *